tisdag 1 mars 2011

7 dagar på US

Hur får man dagarna att gå här i mitt lilla rum som jag inte får lämna tänker ni kanske...
Ja.. man blir inte borglömd på det här stället det är jag helt säker på.
Porten till vänster och CVK till höger
(uppe på halsen försöktes cvkn sättas in först men misslyckades)
Kl 6 kommer nattsköterskan och tar blodprover i någon av mina infarter (cvk el port).

Det har ju varit olika från dag till dag men jag har oxå fått något typ av dropp påkopplat på morgonen där.
Antibiotika och vätska (typ glykos) men nu är infektionsvärdet bättre så nu är det bara vätskan.
Cellgifter har jag fått kl12, påse på en kvart och sen kl15, påse på två timmar tillsammans med vätska såklart. Sen oftast väska på dropp hela kvällen... ständigt uppkopplad ;-)
Fem dagar med cellgifter är avklarat och igår fick jag även dödstöten... en stor påse som dundrade snabbt in på en timme... läskigt. Den kommer nog slå ut det mesta känns det som, jag kommer dock inte känna av det förren om några dagar tror dom här.
Flera gånger om dagen kommer sköterskor och kollar temp, vikt, blodtyck och puls.
Jag får små burkar med piller som jag stoppar i mig som en tablettmissbrukare, mamma och jag googlade på lite tabletter i burken men det var inte så roligt därför slutade vi snabbt med det ;-)
Jag gick upp 5kilo över helgen av all vätska, det satte sig i buken och blev väldigt obehagligt. Uppsvälld som en ballong och tryck mot lungorna så det blev svårt att andas. Löste sig någorlunda med vätskedrivande som jag fått i två omgångar.
Mat har jag dock inte kunnat få i mig så bra. Fredag lunch tog jag några tuggor, sen var det kört.
Första dagen idag som jag kunde ta in varm mat i rummet utan att kräkas av lukten bara.
Ätit två skedar kräm och mjölk och nåt glas nyponsoppa från fredag till idag och ändå gått upp i vikt.. kul :-)
Nu har dagen för finska friska celler flyttats till torsdag, hade med flyg att göra tydligen.
Det är då mitt stamcellsbyte ska ske och jag är väl förberedd, värdena är körda i botten nu.



Här är jag i mitt lilla rum med min ständiga följeslagare droppställningen Paul (jag har själv döpt han)

Jag har verkligen tur som har nära och kära som kan vara hos mig och det är så enormt skönt att ha någon här både när man är jättedålig eller när man är piggare. Mamma och Simon har turats om att vara här och jag är så tacksam för att dom gör det för min skull <3

Kram på er

8 kommentarer:

  1. Skickar lite cyber styrke kramar till dig!!!
    Kämpa på!
    Tänker på dg och din familj!
    Stora kramar

    SvaraRadera
  2. Kämpa på Sarah! Vi tänker på dig!

    Kramar från Yxan, Kasia och Maja.

    SvaraRadera
  3. Dagen med stort D börjar närma sig. Dagen då ditt nya liv börjar :) Det är konstigt när du beskriver allt det du är med om just nu så känns det så overkligt fast det bara är ett år sedan min man gick igenom samma sak. Man lär sig fånga dagen. Jag tänker på dig och sänder dig en massa styrkekramar!!!!!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Har läst om din dag. Nej, du blir verkligen inte bortglömd, det verkar vara fullt med aktviteter... Allt för att du ska bli frisk och starkare (för stark är du även om det inte känns så hela tiden)! Godnattkramar från mig, så hörs vi snart igen. Sofie

    SvaraRadera
  5. Kämpa på gumman! Vi tänker på dig & familjen.
    Många, många styrke kramar.
    /Johanna & Martin m. fam.

    SvaraRadera
  6. Beundrar dej som orkar skriva i din blogg. Tänker ofta på dej. Måste kännas jätteskönt att få ha dina nära och kära hos dej. Love you Lisa.
    Hälsa Paul

    SvaraRadera
  7. tänker på dig <3

    SvaraRadera
  8. Hej gumman.Du stoppar väl ner tårna ibland och tar dig till din plats(stora träd med stora...) du vet var.Kraam Susanne

    SvaraRadera